Monday, January 30, 2012

Marokaanse kookjes (1)

Dag allemal,  

Enige tijd geleden mijn vriend nodigde me uit om de praktijk van het koken bij de school van haar kinderen. Overigens, de school hield een kookprogramma voor de ouders. Het thema deze keer is een typisch Marokkaanse gebakjes. Ik zou graag bij te komen. Ik wil weten hoe kan ik de "zoete" kokjes bakken. Maar helaas, ik heb ook nederlandseles (Uitspraaklessen) schema op dezelfde dag en uur. Gelukkig voor mij, hoewel ik volg de praktijk niet, kan ik nog steeds genieten van de cookies die zijn gemaakt en mijn vriendin, Hafidzah, noteer dan het recept voor mij. Om niet nieuwsgierige te maken, deel ik het recept ... Probeer dan en Succes!


 


1. Amandeldriehoekjes
Ingridienten :
Deeg :
- 350 gr boter
- 250 gr fijne suiker
- 700 gr bloem
- 20 gr Maizena
- 1 koffielepeltje bakpoeder
- 1 koffielepeltje amandelextract (moet niet)
- water

Vulling :
- 500 gr gepocheerde amandelen
- 250 gr fijne suiker
- 2 eetlepels boter
- 1 koffielepeltje kaneel
- 1/2 koffielepeltje amandelenextract (moet niet)
- 1 eetlepel oranjebloesemwater/mazhar

Decoratie : kommetje rode jam en poeder suiker

Bereiding :
- Deeg : Meng boter, suiker, bloem, maizena, bakpoeder, amandelextraxt en water goed doorelkaar totdat je een gelijkmatig deeg hebt verkregen. Rol het deeg met een deegroller uit tot een rechtoekige plak.
- Amandelvulling : Hak de amandelen fijn en meng ze goed met de suiker. Meng er daarna boter, kaneel, amandelenextract en oranjebloesemwater door. Maak kleine balletjes van amandelspijs.
- Stel met behulp van een vorm rondjes uit het deeg. leg in het midden van ieder cirkeltje een 1/2 koffielepeltje jam.
- Leg een amandelballetje op de jam. Vouw met je vingers het deeg in de vorm van een driehoek. Leg ze op een bakplat bedekt met bakpapier en zet ze in een voorverwarmde oven met een gemiddelde temperatuur.
- Baktijd 20 min (oventemperatuur : 180 derajat C)
- Bestrooi de amandeldriehoekjes na het bakken met poedersuiker.
- Smakelijk !

2. Kokoskoekjes
Ingridienten :
- 250 gr boter
- 200 gr fijne suiker
- 1 groot glas olie
- 2 eieren
- 1 vanillesuiker
- 1 groot glas gemalen kokos (+ 100 gr)
- 1 bakpoeder
- + 900 gr bloem

Mengsel : 120 gr cocos + 100 gr suiker

Bereiding :
- Alle ingridienten goed samen mengen. Daarna de bloem bijdoen tot je deeg bekomt.
- Hiervan slirten van maken, zo groot als je vinger, maar iets dunner.
- De slirten door het mengsel halen.
- Op een bakplaat leggen en bakken.

wordt vervolgd ...

No comments:

Post a Comment